آخرین اخبار و مقالات
1395/10/26 09:41

#تکنولوژی : Onvif چیست؟

آن-ویف یک سازمان تجاری است که در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی اکسیس، بوش و سونی با بیش از پانصد عضو تاسیس شد و با هدف یکپارچه‌سازی محصولات امنیتی و حفاظتی، ویژگی‌های ) APIرابط برنامه‌نویسی کاربردی( مورد نیاز تهیه گردید. ویژگی‌ها و مشخصات تهیه شده به میزان گسترده‌ای توسط صدها تولید کننده و در بیش از پنج هزار محصول نظارتی مورد استفاده قرار گرفته است.

در ادامه پاسخ‌های فنی آنویف که طی یک مصاحبه توسط سایت IPVM تهیه شده، به تفصیل ارائه شده است

آن-ویف نام آشنای صنعت نظارت، بعنوان رابطی برای اتصال دوربین‌های تحت شبکه و سیستم‌های مدیریت تصویر(VMS)شناخته می‌شود، اما:

آیا آن-ویف یک استاندارد است؟

چرا آن-ویف؟

آن-ویف چه کاری انجام می دهد؟ از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

پشتیبانی از آنویف به چه معنی است و پشتیبانان آن کدامند؟

انواع آن-ویف چه هستند؟

آن-ویف تا چه حد خوب کار می‌کند؟

آن-ویف چه ویژگی‌های پیشرفته‌ای دارد؟

 

در این مقاله به تمام پرسش‌های فوق پاسخ داده شده است.

توجه: اگربا API (رابط برنامه‌نویسی کاربردی) آشنایی ندارید، لازم است ابتدا در مورد آن مطالعه کنید، چرا که درک قابلیت‌های آنویف به دانستن نحوه­ی عملکرد API ‌ها بستگی دارد.

آن-ویف بعنوان یک استاندارد

با توجه به حمایت گسترده از آنویف، این مجموعه بعنوان یک استاندارد عملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۳ آن-ویف و پی‌اس‌آی‌ای هردو بعنوان بخشی از یک استاندارد اروپایی بشمار می‌رفتند، اگرچه هنوز تاثیر این کار مشخص نشده است.

آن-ویف در مقایسه با پی‌اس‌آی‌ای

در سال ۲۰۰۸ دو سازمان تجاری آن-ویف و پی‌اس‌آی‌ای با هدف یکسان، تهیه­ استانداردی برای قابلیت همکاری در بخش حفاظت فیزیکی راه‌اندازی شدند. با اینکه پی‌اس‌آی‌ای کار خود را زودتر آغاز کرد ولی آن-ویف در بین تولید کنندگان پیشرو دوربین‌های تحت شبکه (به ویژه اکسیس) حمایت قوی‌تری را دریافت کرد و به این ترتیب به دیواری نفوذ ناپذیر تبدیل شد. با اینکه پی‌اس‌آی‌ای هنوز به کار خود ادامه می‌دهد و نیروی خود را بر توسعه­ ی استانداردهایی در حوزه دسترسی و نفوذ متمرکز کرده است، در عرصه­ ی تعامل دوربین‌های تحت شبکه آنویف همواره پیروز میدان بوده است.

چرا آن-ویف ؟

یکپارچه‌سازی‌های دلخواه و سفارشی دوربین‌های تحت شبکه و سیستم‌های مدیریت تصویر (VMS)، هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست. از طرف دیگر، در بازار پراکنده‌ای مثل بازار نظارت تصویری که در آن صدها محصول از تولید کنندگان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، بناچار لزوم یکپارچه سازی‌های متعدد مطرح می‌شود. حتی برای توسعه دهندگان بزرگ VMS نیز تبعیت از همه­ آنها مشکل است. از طرف دیگر، تولیدکنندگان جدید دوربین به دلیل فقدان یکپارچه‌سازی با وی­ام­اس‌هایی که بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، از رده خارج می‌شوند. با استفاده از آنویف، هدف این است که هر یک تنها یکبار با تبعیت از آنویف بتوانند با تمام محصولات در طرف دیگر یکپارچه شود.

آن-ویف چه کاری انجام می‌دهد؟

آن-ویف با جزئیات کامل مشخص می‌کند چگونه فرستنده ‌های ویدئویی تحت شبکه (مثل دوربین‌ها و انکودرهای تحت شبکه) می‌توانند با کلاینت های ویدئویی تحت شبکه یکپارچه شوند (مثل نرم‌افزار VMS و NVR ها). ویژگی‌های عملکردی آن-ویف شبیه ویژگی‌های  API ‌های اختصاصی تولیدکنندگان دوربین است؛ ویژگی‌هایی که تعیین می‌کنند چگونه کلاینت‌ها می‌توانند اقدام به احراز هویت، تغییر آدرس IP، درخواست تصاویر ویدئویی، PTZ یا ارسال رویداد نمایند. تفاوت عمده این است که این مشخصات می‌توانند توسط بسیاری از تولیدکنندگان مورد استفاده قرار بگیرند و درحقیقت نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

آن-ویف در مقایسه با API‌ های اختصاصی

دوربین‌های تحت شبکه و سیستم‌های VMS می‌توانند هم از آن-ویف و هم از ای‌پی‌آی‌های اختصاصی خود استفاده کنند. در حقیقت اغلب نیز از هر دوی اینها استفاده می‌کنند. از آنجا که آنویف به نسبت جدیدتر است، اغلب تولیدکنندگان قبلاً مجبور بودند ای‌پی‌آی مخصوص به خود داشته باشند. علاوه بر این تولیدکنندگان می‌توانند با ارائه­ی ای‌پی‌آی مخصوص بخود عملکردهای متنوع و گسترده‌تری را ارائه دهند. بعنوان یک نمونه از چنین قابلیت‌های متنوع می‌توان به اصلاح اعوجاج از ویدئوی پانوراما اشاره کرد که برای بسیاری از دوربین‌های فیش­آی/۳۶۰ درجه اهمیت زیادی دارد.

ویژگی‌های دقیق آنویف

آن-ویف دارای طیف بسیار گسترده‌ای از عملکردها و قابلیت‌ها است. جدول مشخصات این قابلیت‌ها حاوی خدمات مختلف و متنوع آنویف است، مانند رابط I/O، کنترل PTZ، ضبط، تجزیه و تحلیل ویدئو و غیره. دو مورد از اساسی‌ترین آنها عبارتند از تصویربرداری و رسانه، که امکان پیکربندی/تنظیم ده‌ها مشخصه­ ویدئو/دوربین را فراهم می‌کند.

آن-ویف در مقایسه با NTSC/PAL

بطور کلی می‌توان گفت آن-ویف معادل ویدئوی تحت‌ شبکه پال/ ان‌تی‌اس‌سی است، با این تفاوت که آن-ویف قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری را ارائه می‌کند. پال/ ان‌تی‌اس‌سی یک جهته است و یک ویدئواستریم یکنواخت را مشخص می‌کند. این ویژگی در کنار قدمت حداقل پنجاه ساله، استفاده از آن را بسیار آسان و قابل اطمینان می‌سازد. با این حال میزان وضوح و نرخ فریم ثابت هستند و هیچ کنترلی امکان‌پذیر نیست. در پال/ ان‌تی‌اس‌سی اگر بخواهید از I/O ، PTZ، تجزیه و تحلیل  ویدئو و تنظیم دوربین استفاده کنید، اینکار باید بطور مجزا انجام بگیرد، چرا که از مشخصات حذف شده‌اند. در یک سطح بالا می‌توان گفت آنویف یک جایگزین برای پال/ ان‌تی‌اس‌سی است ولی از طرف دیگر با خود مزایا و معایب بسیار بیشتری را نیز به همراه دارد.

دستگاه در مقابل کلاینت

محصولات سازگار با آن-ویف به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

دستگاه که اغلب یک دوربین تحت شبکه است. محصولی است که به درخواست‌های آن-ویف پاسخ می‌دهد. دستگاه برخی اوقات نیز می‌تواند ویدئو انکودر، ضبط کننده و یا پنل کنترل دسترسی باشد.

کلاینت، که اغلب یک ضبط کننده/وی ­ام­ اس است. محصولی که درخواست‌های آن-ویف را ایجاد می‌کند.

 

در متداول‌ترین سناریو یک کلاینت، مثل Milestone یک درخواست آن-ویف به یک دوربین تحت شبکه مثل اکسیس، بوش، سونی و ... می‌فرستد.

گاهی اوقات یک وی­ ام­ اس/ضبط کننده می‌تواند بعنوان یک دستگاه عمل کند، بطوری که به درخواست‌های سیستم‌های دیگر با ارسال ویدئو پاسخ می‌دهد.

انواع آن-ویف

درک تفاوت‌های بین انواع مختلف آن-ویف اهمیت زیادی دارد. بیشترین اهمیت در تشخیص تفاوت‌های بین نسخه‌های قدیمی‌تر بایگانی شده و نسخه‌های جدید است.

آن-ویف تا به امروز دارای دو نسخه اصلی بوده است.  1.xو 2.x  هر محصولی که از نسخه ­ی  1.xباشد در حال حاضر بایگانی شده محسوب می‌شود. در آزمایشات انجام گرفته مشخص شد که در مورد محصولات بایگانی شده احتمال بیشتری برای مواجهه با مشکلات یکپارچه‌سازی وجود دارد. در واقع از اواخر سال ۲۰۱۵، آن-ویف محصولات بایگانی شده را حتی نشان نیز نمی‌داد.

پروفایل‌های آن-ویف

در حال حاضر آنویف از مجموعه‌ای از پروفایل‌ها استفاده می‌کند. به این ترتیب این امکان وجود دارد که محصولات سازگار با آن-ویف از پروفایل‌های متعدد پشتیبانی کنند. پروفایل‌های کلیدی به ترتیب عبارتند از:

  •  Sقدیمی‌ترین پروفایل که بیشتر از همه مورد پشتیبانی واقع شده است. این پروفایل ارسال تصویر را پوشش می‌دهد؛ اصول ابتدایی ارسال ویدئو از یک دوربین به یک وی­ام­اس/ضبط کننده .  S پروفایلی است که همه اغلب از آن پشتیبانی می‌کنند.
  • G پروفایلی است که برای ذخیره­ ویدئوی دسترسی اضافه شده است. بعنوان مثال این پروفایل می‌تواند بازیابی و ارسال ویدئو از یک دوربین تحت وشبکه دارای حافظه آنبورد، به یک وی­ ام­ اس/ضبط کننده را مورد پشتیبانی قرار دهد. این پروفایل به طور رسمی دارای کمترین تعداد محصولات سازگار با خود است.
  • Q پروفایل جدیدی است که با حذف کلمات عبور پیش فرض، فرایند یافتن دوربین‌ها را تسهیل کرده و امنیت را بهبود می‌بخشد. تا تاریخ ماه می امسال هنوز بطور رسمی هیچ محصولی از آن پشتیبانی نکرده است.
  • T پروفایل دیگر آنویف است که پشتیبانی از ۲۶۵ را به فهرست خود اضافه کرده است.

 

 

پشتیبانی از کدک H.265

پروفایل فعلی آن-ویف،  S از فرمت های فشرده سازی Mjpeg،Mpeg4 و H.264 پشتیبانی می‌کند. اما ازH.265  پشتیبانی نمی‌کند؛ چرا که وقتی پروفایل S تهیه می‌شدH.265  در صنعت پذیرفته نشده بود و برای پشتیبانی از آن نیاز به کار غیرضروری در سمت کلاینت بود.

در چند سال اخیر، پشتیبانی از H.265  افزایش یافته است؛ اگرچه تا ماه می ۲۰۱۶، هنوز این پشتیبانی نسبتاً محدود بود. یعنی استفاده از دوربین‌های H.265  با محصولات تولیدکنندگان ثالث دارای ریسک خواهد بود، چرا که آنویف فعلاً تا اطلاع ثانوی از آن پشتیبانی نخواهد کرد.

سرویس‌ها یا قابلیت‌ها

آن-ویف همچنین شامل سرویس‌های مختلفی است که بسیاری از آنها انتخابی هستند یا کمتر پشتیبانی می‌شوند. سه تا از قابل توجه‌ترین آنها عبارتند از:

سرویس آنالیتیک

سرویس PTZ

سرویس I/O

 

باید در نظر داشته باشید که یکپارچه‌سازی‌های اختصاصی مستقیم، اغلب یکپارچه‌سازی‌های کمتر رایج را پوشش می‌دهند. در مقایسه، اغلب پیاده‌سازی‌های آنویف اینکار را انجام نمی‌دهند و این می‌تواند عاملی برای دلسردی باشد.

ادعای دروغین سازگاری با آن-ویف

روش صحیح و قانونی اخذ گواهی سازگاری با آنویف برای یک تولیدکننده این است که از نسخه­ی فعلی ابزار تست آنویف استفاده کند و نتایج قبولی را به آنویف ارائه و ثبت کند.

اغلب تولید‌‌کنندگان این فرایند را دنبال می‌کنند، اما از لحاظ تاریخی مشخص شده است که آن-ویف در اجرای این فرایند سهل انگاری کرده است. در نتیجه تعداد قابل ملاحظه‌ای از تولیدکنندگان اقدام به ادعای دروغ در مورد سازگاری با آنویف می‌کنند. به طور ویژه مراقب محصولات بدون نام و بسیار ارزان قیمتی باشید که ادعای انطباق با آن-ویف دارند. به سرعت می‌توانید از طریق فهرست رسمی آنویف از صحت ادعا اطمینان حاصل کنید.

آزمون سازگاری با آن-ویف

آزمون سازگاری با آن-ویف توسط خود تولیدکننده انجام می‌پذیرد و توسط آن-ویف یا هر شخص ثالث دیگری تایید نمی‌شود. تولیدکننده برای آزمون از ابزار تست آن-یف استفاده می‌کند. این ابزار تست نسبتاً ابتدایی و ساده است.

تولیدکننده در صورت قبولی در تست، اقدام به تهیه­ گزارش نموده و پس از ارسال، آنویف آن را در فهرست محصولات سازگار منتشر می‌کند.

یکی از مشکلات قابل توجه این است که گزارشات آنویف می‌تواند تقلبی باشند. تاکنون گزارشات متعددی مبنی بر ادعای دروغین برخی تولیدکنندگان ارائه شده است.

اصول اولیه آن-ویف در تولید

آن-ویف به میزان گسترده‌ای در فرایند تولید نیز مورد استفاده قرار گرفته و معمولاً نیز موثر واقع می‌شود؛ حداقل در اصول ابتدایی و اولیه.

تقریباً تمام تولیدکننده‌های اصلی از آن-ویف پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر این تعداد تقریباً برابر شش هزار دستگاه است که نسبت به چهار هزار تا در سال ۲۰۱۵، دو هزار و هفتصد در سال ۲۰۱۳، هزار تا در سال ۲۰۱۲، و فقط چهارصد تا در انتهای سال ۲۰۱۰ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. همانطور که پیداست این رشد به سرعت و با قدرت اتفاق افتاده است.

در مورد اتصال و ارسال ویدئو از دوربین به وی­ام­اس، آنویف در نود درصد مواقع در آزمون آی‌پی‌وی‌ام از چهارده تولیدکننده­ی دوربین و پنج ضبط کننده درست عمل کرد. بزرگترین مشکلات در محصولات بایگانی شده مشاهده شد، مخصوصاً در مورد آشکارسازی حرکت. در این مورد، در مقایسه با یکپارچه‌سازی‌هایی که پروفایل دارند و بیش از ۵۰ درصد آنها با آشکارسازی حرکت درست کار می‌کنند، هیچ یک از یکپارچه‌سازی‌ها درست کار نکردند.

مشکلات ناشی از ویژگی‌های پیشرفته

علیرغم اینکه آنویف در اصول ابتدایی اتصال و ارسال ویدئو از دوربین به ضبط کننده بسیار قدرتمند عمل می‌کند، ولی در ویژگی‌های پیشرفته از قبیل آشکارسازی حرکت احتمال زیادی برای عدم موفقیت وجود دارد. علاوه بر این تولیدکنندگان وی­ام­اس به طور معمول برای پشتیبانی از آشکارسازی حرکت از طریق آنویف باید برای هر تولیدکننده یک یکپارچه‌سازی سفارشی اضافه کنند.

کنترل PTZ، I/O و ویدئوآنالیتیک همه از همین مشکلات یکپارچه‌سازی یا حتی مشکلات بزرگتر رنج می‌برند؛ حتی با پروفایل جدید S

مشکلات و مسائل مربوط به آشکارسازی حرکت در تصاویر

متداول‌ترین مشکل در دنیای واقعی این است که با داشتن جریان ویدئوی خوب باز هم نمی‌توان رویدادهای مربوط به آشکارسازی حرکت را از دوربین به ضبط کننده فرستاد. این امر به ویژه زمانی مشکل ساز است که بسیاری از وی­ام­اس‌ها آشکارسازی حرکت سمت سرور انجام نمی‌دهند و هنوز ضبط براساس حرکت متداول است.

پیشنهادات برای استفاده

توصیه می‌کنیم اگر ترکیب شما از هر دو آنویف و رابط اختصاصی پشتیبانی می‌کند، به استفاده از رابط‌های مستقیم اختصاصی ادامه دهید، چراکه ریسک کمتری دارند و اغلب قابلیت‌های اضافی فراهم می‌کنند. با این حال وقتی به دوربین‌ها و وی­ام­اس‌های جدید نگاه می‌کنیم پشتیبانی آنویف فاکتور مهمی در گسترش و توسعه بشمار خواهد رفت. بدیهی است باید ترکیب مورد نظر خود را مورد آزمایش و بررسی قرار داد، اما این احتمال نیز وجود دارد که آنویف یکپارچه‌سازی دستگاه‌هایی که پیش از این نامنطبق بودند را راحت‌تر سازد.

s​ibashahr.comمنبع: سایت

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :