آخرین اخبار و مقالات
1400/05/25 16:22

سوپرمارکت های خودگردان در آینده: خرید پیشرفته با راهکارهای امنیتی تحت شبکه

تصور کنید که  میخواهید وارد یک سوپرمارکت شوید. بعد از اسکن کد QR شخصی شما درب ها اتوماتیک باز میشوند و یک پیغام صوتی ورود شما به فروشگاه را خوش آمد میگوید، در حالیکه یک موسیقی در پیش زمینه در حال پخش شدن است و صدایی که آخرین تخفیف ها را به اطلاع شما میرساند، بر اسا علایق شما.

سناریوی دیجیتالیزه شدن فروشگاه ها دیگر یک رویای دور از دسترس نیست. بویژه از زمانیکه پندمی کرونا آغاز شده، فروشگاه های خرده فروشی با سرعت بیشتری به سمت دیجیتالیزه شدن حرکت میکنند و مشتری ها هم بیش تز پیش این نوع فروشگاه ها را میپذیرند.

تغییر رفتار مشتریان نیازمند تطبیق یافتن است

بخشی از علت این تغییر مربوط به قوانین مرتبط با پندمی و اقدامات و محدودیت هایی است که تغییرات بنیادینی در نحوه خرید ایجاد کرده اند. مردم برای اینکه بتوانند خود را بطور موثر در مقابل آلوده شدن محافظت کنند، خواستار تجربه ی خریدی ساده، سریع و مهمتر از همه بدون تماس با افراد دیگر هستند. بعنوان مثال، در مطالعه ای که در ژوئن 2020 انجام شد، نشان داد که 62 درصد مشتریان دوست ندارند پرسنل فروش در نزدیکی آنها باشند.

اگر بخواهیم ایده آل فکر کنیم، سوپرمارکت های امروزی نه تنها باید امکان خرید با رعایت فاصله را فراهم کنند، بلکه باید سیستمی داشته باشند که از ایجاد صف جلوگیری کرده، و امکان پرداخت با کارت یا گوشی هوشمند را فراهم کند و ساعت کاری طولانی تری هم داشته باشند. برای ایجاد این تغییرات ساختاری در خرده فروشی ها و اینکه بتوانند خود را در مقابل موج عظیم فروشگاه های اینترنتی حفظ کنند، میبایست به این نیاز مشتریان بشکل مناسبی پاسخ دهند. ازینرو تکنولوژی و روند اتوماسیون میتواند به سوپرمارکت ها کمک کند که تجربه لذت بخش تر و امن تری برای مشتریانشان فراهم کنند.

فروشگاه های بدون پرسنل، مشکلی نیست؟ - شیوه خرید جدید بدون صندوق دار

قبلا در مورد سوپرمارکت های با صندوق های سلف سرویس  شنیده ایم و در آینده بیشتر هم خواهیم شنید، اما این روند حتی پیشتر هم خواهد رفت، بسوی سوپر مارکت های بدون صندوق دار و کاملا بدون پرسنل.درست مثل افزایش روز به روز سیستم دورکاری، به نظر میرسد این حرکت آرام اما ادامه دار به سمت اتوماتیک شدن سوپر مارکت ها در دوران پندمی ادامه خواهد داشت.

در ایالات متحده آمریکا، شرکت آمازون مدت زیادی است که به کمک Amazon Go مشتریانش را با شیوه خرید " بردار و برو" آشنا کرده است. نیازی به ایستادن در برای تسویه حساب نیست، همه چیز کاملا خودکار و توسط کدهای QR (برای ورود به فروشگاه) و دوربین ها انجام میشود. این سیتم خرید پیشرفته به آرامای بسمت اروپا نیز حرکت میکند.

در برخی فروشگاه های اروپایی، مثلا در آلمان، سوپرمارکت ها کوچک کاملا خودکار در حال راه پیدا کردن به مراکز شهرها هستند. در این فروشگاه ها مشتریان میتوانند به راحتی و از طریق یک اپ و تلنف همراهشان به فروشگاه دسترسی داشته باشند، محصولات خود را در جاهای مشخص اسکن کنند و بوسیله اپ یا خودپرداز ها پرداخت کنند. و تمام اینها بصورت 24 ساعت در تمام روزهای هفته در دسترس هستند.

نقش سیستم نظارت تصویری تحت شبکه در اتوماتیک کردن فروشگاه ها

زیرساخت چنین فروشگاه های فرضی سیستم امنیتی تحت شبکه است. دوربین های تحت شبکه که با سیستم آنالیز تصاویر ادغام شده باشند فقط در مقابل دزدی و خرابکاری به ما کمک نمی کنند. ترکیب این تکنولوژی با کنترل دسترسی و سیستم ها صوتی و سیستم شمارش افراد، ما ار قادر خواهد کرد که تجربه خرید بدون تماس را برای مشتریان فراهم کنیم.

با کمک کنترل دسترسی از طریق کارت های هوشمند یا اپ ها و کدهای QR، صاحبان فروشگاه ها همیشه میدانند که چه کسی و در چه زمانی وارد سوپرمارکتشان شده است. وقتی این سیستم را با نظارت تصویری برای شمارش افراد ترکیب کنیم، فقط افراد ثبت شده میتوانند وارد فروشگاه شوند و از تجمع و شلوغی هم پرهیز خواهد شد  و به این ترتیب قوانین مربوط به فاصله گذاری اجتماعی هم رعایت خواهد شد. یک صفحه نمایش یا چراغ راهمایی در ورودی مییتواند اطلاعات مربوط به وضعیت شلوغی فروشگاه را به اطلاع مردم برساند. این کار در راستای خواست مشتریان نیز هست: یک مطالعه که اخیرا در چند حوزه انجام شده (به نیابت از اکسیس) نشان میدهد که بیشاز یک سوم مشارکت کنندگان (39 درصد) دوست دارند که پیش از ورود به فروشگاه بدانند که چند نفر در فروشگاه حضور دارند.

در داخل فروشگاه، یک سیستم صوتی تحت شبکه میتواند به مشتریان خوش آمد بگوید، تبلیغات هدفمند یا موسیسقی پیش زمینه برای خرید لذت بخش تر پخش کند. بعلاوه اعلان هایی میتواند برای اطمینان از رعایت قوانین به کمک ما بیاید، بعنوان مثال از مردم بخواهد که در تمام مدت ماسک زده باشند.

در محل تسویه حساب، سیستم هوشمند آنالیز تصاویر میتواند از دزدی پیشگیری کندو نرم افزار آنالیز سبد مشتریان را براساس تصاویر ویدئویی بررسی میکند تا مطمئن شود تمام محصولات بدرستی اسکن شده باشند. یک سیستم مدیرت تصاویر مناسب (VMS) متناسب با اندازه فروشگاه و نیازهای آن به صاحبان فروشگاه ها برای داشتن راهکاری مخصوص به خود برای کارایی بهتر و نظارت بر کل فروشگاه میتواند کمک کند.

آینده خرید کردن

روند اتوماسیون فروشگاه ها روندی آرام و مستمر است و با پیشرفت و توسعه تکنولوژی این امکان بیش از پیش فراهم میشود. همانطور که پیشتر بررسی کردیم که بخش خرده فروشی چگونه از فروشگاه هایی که برای خرید فقط نیاز به اسکن بارکد داشتند به سمت فروشگاه هایی بدون نیاز به صندوق فیزیکی که میتوانید فقط بردارید و خارج شوید تبدیل میشوند.

با سیستم آنالیز تصویری حتی میتوان دیجیتالیزه کردن فروشگاه ها را باز هم بیشتر بر اساس سلایق مشتریان متناسب سازی کرد. بعنوان مثال، پیغام های صوتی میتوانند توسط دوربین ها بهینه شده و مشتری را دنبال کند و در مکان های مناسب پیشنهادات مناسب با اجناسی که در رویت مشتری هستند را به آنها بدهد.

احتمالات و ترکیبات این راهکارها بیشمار هستند و اینگونه فروشگاه ها انعطاف پذیری زیادی دارند که در نتیجه میتواند متناسب با لایف استایل های متفاوت مردم طراحی شوند. خدمت رسانی به مشتریان در حال ورود به عصری هیجان انگیز و کاملا اتوماتیک است.


نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :