آخرین اخبار و مقالات
1401/11/05 23:45

چرا اقتصاد دایره ای، یک گام بعدی ضروری است

زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها. تغییر اقلیمی. از بین رفتن و انقراض تنوع زیستی. اینها تنها چند نمونه هستند که نشان می‌دهند ما فشار بیشتری از آنچه که زمین می‌تواند تحمل کند، وارد می‌کنیم. برخی از این به اصطلاح 9 مرز سیاره ای که نباید از آن عبور کنیم در حال رسیدن به مرحله عدم قطعیت، یا حتی مرحله ای هستند که در آن آسیب غیرقابل برگشتی ایجاد شده است.

در نیمه پر لیوان اما، ابتکارات بیشتر و بیشتری در حال راه اندازی هستند که در جهت درست پیش می روند. به عنوان مثال، 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) چیزی است که شرکت‌ها، سازمان‌ها و دولت‌ها اکنون باید با آن ارتباط داشته باشند و در کار خود در قبال اهداف پایداری با آن سنجیده شوند.

این خوب است، اما اگر واقعاً می‌خواهیم دنیایی پایدار برای نسل‌های آینده بسازیم، باید به یک مدل دایره‌ای روی آوریم.

روی کل چرخه زندگی تمرکز کنید

"اقتصاد دایره ای" اصطلاح جدیدی نیست، اما توسط الن مک آرتور ملوان سابق بریتانیایی در سراسر جهان رایج شد. موسسه خیریه او، بنیاد الن مک آرتور، با کسب و کارها، دولت ها و دانشگاه ها همکاری می کند تا حرکت به سمت یک مدل اقتصادی مبتنی بر سه اصل را هدایت کند:

  • برنامه ریزی برای زباله و آلودگی
  • محصولات و مواد اولیه را در حال استفاده نگه دارید
  • سیستم های طبیعی را بازسازی کنید

این مدل چشم انداز چرخه زندگی را ضروری می کند. شرکت ها می توانند پایداری و بازیافت محصول را در مرحله طراحی از طریق مشخصات و انتخاب مواد مناسب ارتقا دهند. به عنوان مثال، این به معنای حذف تدریجی منابع طبیعی محدود، مانند پلاستیک های مبتنی بر فسیل، و تامین از طریق منابع زیستی یا بازیافتی به جای آن است. همچنین طراحی برای استفاده مجدد و بازیافت آسان‌تر نیز مهم است.

ترجیحاً، شرکت‌ها همچنین باید در تلاش برای افزایش طول عمر محصول - و مواد آن - محصولات تولیدی با عملکرد و دوام برتر باشند. زمانی که فرسودگی شروع می‌شود، شرکت‌ها می‌توانند به‌جای اینکه آنها را مجبور به خرید محصولات جدید کنند، تعمیرات را به مشتریان ارائه دهند. به روز رسانی یا طراحی پلتفرم ها و سیستم های جدید به گونه ای که مشتریان را ملزم به خرید محصولات جدید نباشد، راه دیگری است.

در اقتصاد دایره ای، تمرکز به طور کلی بر روی یک ماده در یک زمان است. اما یک ماده لزوماً در طول عمر خود در یک حلقه گیر نمی کند. به عنوان مثال، بازیافت باعث کاهش کیفیت پلاستیک می شود که در نهایت به زباله در محل دفن زباله یا سوزاندن تبدیل می شود. از سوی دیگر، اکثر فلزات بسته به آلیاژ می توانند عملاً بی نهایت با کیفیت و عملکرد حفظ شده بازیافت شوند.

روی آوردن به مدل های جدید کسب و کار

مدل‌های تجاری جایگزین و پایدارتری نیز وجود دارد. اینها شامل «سیستم‌های سپرده‌گذاری» می‌شود که در آن به مشتریان به‌خاطر بازگرداندن محصولات پایان عمر بالادستی در زنجیره ارزش برای بازیافت، غرامت پرداخت می‌شود. به عنوان مثال، سازنده می تواند هزینه حمل و نقل بازگشت را بپردازد، یا ممکن است تخفیف هایی در فروش های جدید وجود داشته باشد. اجاره محصول نیز راه حل مناسبی است.

 

این مدل‌های کسب‌وکار همگی با چالش‌های خاص خود، از قانون‌گذاری گرفته تا کمبود زیرساخت همراه هستند. خبر خوب این است که می توان آن را انجام داد، که در صنایع مختلف ثابت شده است، جایی که شرکت ها سیستم های خود را راه اندازی کرده اند که در آن مشتریان می توانند محصول استفاده شده را برای بازیافت، استفاده مجدد یا کمپوست برگردانند.

یکی از این نمونه ها Canon است که در سال 1990 پیشگام برنامه بازیافت کارتریج چاپگر بود و در حال پیشرفت است. اخیرا، Ikea اعلام کرد که آزمایش آزمایشی اجاره مبلمان را آغاز خواهد کرد. غول مبلمان سوئدی همچنین متعهد شده است تا سال 2030 فقط از مواد تجدید پذیر و قابل بازیافت استفاده کند و استفاده مجدد، تعمیر و بازیافت همه محصولات باید آسان باشد. چندین شرکت در صنعت پوشاک در حال جمع‌آوری لباس‌ها و کفش‌های مستعمل برای بازیافت هستند و اغلب برای فروش جدید تخفیف ارائه می‌کنند. بنابراین، دایره‌ای در حال گسترش است، به آرامی اما مطمئنا.

مشتریان باعث تغییر می شوند

بنابراین، صنعت امنیت چگونه ادامه دارد؟ نه تنها از نظر جغرافیایی، بلکه بین مشتریان و بخش‌های صنعت نیز بسیار متفاوت است. بخش فناوری اطلاعات کسب و کار عموماً از بخش نظارت سنتی فراتر رفته است. اما همه ما در نهایت به آنجا خواهیم رسید. تعداد فزاینده‌ای از مشتریان از تامین‌کنندگان خود خواسته‌اند که پایدارتر باشند، که باعث تغییر خواهد شد.

هدف Axis به عنوان یک رهبر صنعت، پیشروی در توسعه است و ما چندین اقدام را برای حرکت در مسیر درست آغاز می کنیم. اینها بر اساس کیفیت بالای محصول ما هستند که به خودی خود چرخه عمر محصول را افزایش می دهد. ما همچنین یک شبکه جهانی مرکز تعمیرات و پشتیبانی طولانی مدت برای به روز رسانی نرم افزار داریم.

علاوه بر این، ما همچنین به طور فزاینده ای به طراحی سبز محصولات خود روی می آوریم، جایی که مشخصات آن نیاز به مواد بازیافتی و غیر سمی دارد. به عنوان مثال، Axis اکنون از پلاستیک بازیافتی از بطری‌های PET در شاسی دوربین خود استفاده می‌کند و ما در حال حذف تدریجی مواد بازدارنده شعله بروم/کلردار (BFR/CFR) هستیم که در واقع یک قدم جلوتر از مقررات هستیم.

پروژه جالبی در انتظار است

اکسیس همچنین در یک پروژه تحقیقاتی یک ساله در مورد اقتصاد دایره ای و/یا مبتنی بر زیست، که توسط سازمان نوآوری سوئدی Vinnova آغاز شده است، شرکت می کند. پروژه بررسی خواهد کرد که چه چیزی برای موفقیت لازم است. از ذینفعان مختلف، بلکه برای مثال، دولت ها. این پروژه همچنین با هدف گسترش دانش است. پروژه بسیار جالبی است و تا یکی دو سال دیگر شاهد اثرات آن خواهیم بود.

تغییر به اقتصاد دایره ای راه حلی برای حفظ درون مرزهای سیاره ای نیست. اما این امر به کاهش استرسی که بر روی زمین وارد می‌کنیم و ایجاد چشم‌انداز مثبت‌تری برای نسل‌های آینده کمک زیادی می‌کند. و چه کسی نمی خواهد بخشی از آن باشد؟

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :